top of page
DSC_6978.jpg

Ostukäitumine

16. aprill 2023

2. OSA ,,Tarbija ostukäitumine on kliendi mentaalne, emotsionaalne ja füüsiline tegevus, mida ta teeb tooteid ja teenuseid otsides, ostes, kasutades ja likvideerides, et rahuldada oma soove ja vajadusi ehk teisisõnu on see probleemi või vajaduse rahuldamise protsess”. (Kuusik et al., 2010, 84) ,,Tarbija ostukäitumine on ajas muutuv protsess, sest keskkond, inimesed (sissetulek, elustiil, väärtused, vajadused jmt) tooted muutuvad pidevalt”. (Kuusik et al., 2010, 85) Soloman (2015, 31-32) jagab tarbijad seitsmesse kategoorisse: • Vanus: erinevatel vanusegruppidel on erinevad eelistused; • sugu: naistel ja meestel on erinevad eelistused; • pere struktuur: Olenevalt perekonna staatusest, tehakse erinevaid oste; • sotsiaalne klass ja sissetulek: tarbimismuster on erinev sõltuvalt klassist ja sissetulekust; •päritoluriik: kuna ühiskond muutub iga päevaga multikultuursemaks, peab mõtlema ka teistest riikidest elanike vajaduste rahuldamisele; • geograafia: paljud kaubandusketid on laienenud ning tarbijad eelistavad neid heade kogemuste tõttu; • elustiil: olenemata sugust või vanusest, on igal tarbijal oma elustiil. ,,Nii probleemi tuvastamisel, info otsimisel, otsustamisel ja ostujärgsel käitumisel on olulisel kohal see, kuidas inimene tajub keskkonda, hindu, tooteid jms. Samuti see, millised mälestused talle meenuvad või kui palju üks kogemus järgmist mõjutab”. (Kuusik et al., 2010, 87)

Pildil Jõhvi Rahva Raamat
DSC_4710.jpg

Miks on mõistlik palgata sisearhitekt?

27.veebruar 2023

Ülevaate tööprotsessist saad klikkides pildile.Plaanid avada uut äri, kujundada sellele uued ruumid? "Ma tean, mis mul vaja on. Mul on kõik peas juba valmis mõeldud". Suhtled ehitaja ja mööblitootjaga? "Ehitaja ehitab mu ruumid valmis ja mööblitootja toodab ju sisustust iga päev, kirjeldan oma idee ära ja küll nad aru saavad". "Lihtne!"  Jaa, ongi lihtne. Väikeste erinevustega reaalses maailmas. Selleks, et paberil olev tühi ruum ära täita sellega, mis on sinu peas, selleks pead sa olema väga hea ruumi tunnetusega. Tihti on inimloomuses loota, et kõik peas olevad ideed mahuvad ühte ruumi, samasse ruumi, mis töö käigus tuleb välja, et polegi kummist.  Ehitaja vajab ehitamiseks jooniseid, et teha materjalide kalkulatsioonid, tarnida vajaliku koguse valgusteid, arvestada välja ruumi elektrivajadus ja palju muud.  Mööblitootja toodab iga päev väga erinevat sisustust. Selleks, et sinu idee saaks reaalsuseks, on mööblitootjal vaja sisustuse jooniseid.  Sisearhitekt on see, kes kogub kokku kõik sinu peas olevad ideed ning lisab kogemusest juurde need, mis vaja. Sisearhitekt teostab joonised ehitajale ja mööblitootjale, et nemad saaksid teha kalkulatsioonid, ehitada ja toota.  Sisearhitekt on see, kes jälgib, et ruum mahutaks maksimaalselt, kuid säilitaks hubasuse ja kliendimugavuse. Tänu sellele ei tee sa mõtetuid kulutusi. Vaatad ja võrdled erinevaid nüansse paberil, mitte reaalses ruumis juba ostetud toodetega ning tehtud töödega. Sest sa soovid kujundada ruumi parimal viisil. Ja muudatused juba reaalses ruumis ei ole mõistlikud.   Lihtne vastus küsimusele, miks on mõistlik palgata sisearhitekt  - hoiad kokku aega ja raha. Äris on oluline läbimõeldud tegutsemine ja aeg. Iga suletud päev sinu äris on kulu. Seega koostöö viibib parema sihini õige ajaga.

Pildil Balti Jaama BIOMARKET

Atmosfääri kujundamine ja selle mõju ostukäitumisele  - OSA 1.

11.märts 2023

Toome järgnevate kuude jooksul teieni kolleegi Laura Lindt kirjutatud töö ostukeskkonnast, kus kogutud materjalide alusel vaatleb ta kaupluse atmosfääri ja annab ülevaate selle elementidest ning nende mõjust ostukäitumisele. Toome välja olulisemad teemad, mida kaupluse planeerija peaks meeles pidama. OSA 1. Sissejuhatus Jaekaubandusettevõtete edukust mõjutab selle kiire reageering muutustele ja võime mõista tarbijate käitumist. Need ettevõtted peavad suunama oma fookuse tarbija soovidele ja faktoritele, mis mõjutavad nende ostukäitumist. Kaupluse atmosfääri erinevad osad moodustavad üldise konteksti, mille põhjal saab klient teha oma valiku. (Singh, Katiyar, Verma, 2014, 15). Huddleston ja Minahan (2015, 75) väidavad, et toode pole enam kesksel kohal. Oluliseks aspektiks kaupluse kujundamisel on kliendtidele emotsioonide tekitamine. Seetõttu on paljud kauplused leidnud, et olulisem on keskenduda brändi ülesehitamisele ja kaupluse atmosfääri kujundamisele. Täna on tooteks kaupluse atmosfäär. Siimon (2014, 79) ütleb: ,, Kaupluse atmosfäär (Ladenatmosphäre, store atmosphere) on kaupluses valitsev õhkkond ja meeleolu, hõlmates kõike kaupluses olevat, näiteks valgustust, seinu, lagesid, riiuleid, samuti teenindust, muusikat jne. Kaupluse atmosfäär väljendab kujunduse üldist kvaliteeti ja kaupluse eripära.’’ Tuley ja Milliman (2000, 196) jagasid kaupluse atmosfääri elemendid viide kategooriasse: 1. Eksterjöör : poeesine, fassaad, sissepääs, vaateaken, hoone arhitektuuri, parkimine, ümbritsev keskkond. 2. Interjöör: põrand ja selle kattematerjal, valgustus, lõhn, heli, temperatuur, puhtus, sisustus, seinadekoor ja kassa asukoht. 3. Müügisaali paigutus: põrandapinna jaotus, toodete grupeerimine, liikumistee, osakondade asukohad ja nende sisene jaotus. 4. Väljapanekud: toodete väljapanek, riiulid ja gondlid, plakatid, märgid, viidad, väljapanekud seintel; 5. Inimeste mõju: ülerahvastatus, klientide ja töötajate iseloom, töötajate riietus Banat ja Wandebori (2012) arvates kujundab aga poes atmosfääri inimese meelte poolt tajutud keskkond. (Banat & Wandebori, 2012) Kuna ka Kotler (1973, 49-51) käsitles seost meeltega, kategoriseeris ta meeltele mõjuvad faktorid järgmiselt: • Nägemismeelega tajutakse värvi, heledust, suurust ja kujundeid. • Kuulmismeelega tajutakse helitugevust ja helikõrgust. • Haistmismeeltega tuntakse lõhna ja värskust • Kompimismeelega tajutakse pehmust, siledust ja temperatuuri. • Maitsmismeelega ruumi tunnetada ei saa, kuid nähes asju, mida on inimene varem maitsenud, aktiveerib see emotsioonid, mida inimene tundis, kui ta seda sõi. (Kotler, 1973, 49-51). ,,Tajust sõltub, milliseid sõnumeid või stiimuleid inimene märkab ning kuidas neid enda jaoks lahti mõtestab”. (Kuusik et al., 2010, 87).

Pildil Balti Jaama BIOMARKET
2020-05-25 15.57.05.jpg

Külalistemaja kõigest vanast...

9.märts 2022

Võrumaa metsadest ümbritsetud Kokõmäe külas sai uue hingamise väike armas talumaja. Helge ja hubane tareke kutsub igaüht, kes soovib aja maha võtta. Maja omanikel, Annel ja Heigol, oli nägemus talumaja päikesepaneelidega katusest, punasest välisfassaadist; kõrvalhoone laudise taaskasutusest ja tarele väärilisest puuküttega ahjust. Nendest unistustest lähtudes hakkas ümbritsev justkui end ise looma. Vana maja seinad said soojustatud ja katuse materjaliks Roofit nähtamatu päikesekatus ehk kaks ühes, teraskatuse kvaliteet elektrit tootvate paneelidega. Maja laudisega kaetud palkseinad värvusid muldväriga rootsi punaseks ja said tänu kohalikule aknatootjale ette traditsiooniliselt valged täispuidust aknad. Narivoodi, raamaturiiul, köök on osava meistrimehe kätetöö. Köögilaud, koos toolide ja riidekapiga on kellegi teise vanast saanud uus. Kõrvalhoone lammutusest ülejäänud laudis osutust tänuväärseks materjaliks köögimööbli valmistamisel. Uhkelt, keset tuba, sai paika vana puuküttega ahi, mida ei saa äpist sisse lülitada. Täispuidust põrandalaud on siledaks lihvitud ja töödeldud õlivahaga. Seinad viimistleti naturaalsetes heledates toonides, mõjudes hubaselt ja avaralt. Valgustite ja tekstiilide valikud juhindusid looduslikkest materjalidest nagu puit, rotang ja lina. Teretulemast maakoju, kuhu ei paista suurlinna tuled ega kostu suurlinna müra. Ainult rahu, vaikus ja helged mõtted.

Ülevaate tööprotsessist saad klikkides pildile.

Vaata valminud külalistemajast videot
SIIN
bottom of page